Dolnośląski System Wspierania Uzdolnień – oferta bezpłatnych zajęć realizowanych w szkole
W roku szkolnym 2018/2019 SP Radwanice przystąpiła do programu „Dolnośląski System Wspierania Uzdolnień”, którego patronem jest Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu. Celem przewodnim projektu jest tworzenie klimatu zainteresowania i przychylności dla idei wspierania uzdolnień w środowisku oświatowym oraz praca na rzecz istniejącej Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia.
Jako placówka przynależąca do sieci, skoncentrowaliśmy się głównie na tworzeniu odpowiednich warunków sprzyjających odkrywaniu i rozwijaniu potencjału każdego ucznia oraz wspierających jego wszechstronny rozwój (poznawczy, emocjonalny, społeczny, fizyczny i moralny). Cele programu zostały osiągnięte, a program realizowany był zgodnie z przyjętymi założeniami, czyli promował egalitarny charakter wspierania uzdolnień – każdy uczeń rozwija się na miarę własnych możliwości i zgodnie z własnym stylem uczenia się (rozpoznanie stylu umożliwia zakładka „Indywidualni” w dzienniku elektronicznym Librus) oraz systemowość rozwiązań. Szkoła od roku 2018/19 regularnie podejmuje działania, które wpisują się w ideę DSSW. Bierzemy udział w projektach (m.in. „Równi w przyszłość”, „Laboratoria Przyszłości”, „Fabryka marzeń”, „Kąciki prawne”), a uczniowie mają możliwość rozwijania zainteresowań i uzdolnień podczas zajęć realizujących podstawę programową (innowacje pedagogiczne) oraz na spotkaniach pozalekcyjnych: na kołach zainteresowań, zajęciach dodatkowych, wycieczkach, indywidualnym toku nauczania, czy zindywidualizowanej ścieżce kształcenia.
W ramach realizowania programu, nasi uczniowie rok rocznie przystępują do konkursu zDolny Ślązak i odnoszą sukcesy – wśród absolwentów SP Radwanice jest niejeden laureat tegoż konkursu.
Na co dzień wspieramy rozwój naszych uczniów oferując im szereg zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia – w skrócie nazywamy je ZRZiU, a oto lista zajęć z roku szkolnego 2024/25:
Rękodzieło – zajęcia, podczas których uczniowie odkrywają przyjemności tworzenia, rozbudzają wyobraźnię, własnymi rękami tworzą nowe, oryginalne dzieła.
Kółko matematyczne – to zajęcia umożliwiające uczniom zdolnym rozwój twórczego myślenia, poszerzanie ich zainteresowań poprzez opracowywanie matematycznych zadań i gier, kształtowanie umiejętności dostrzegania matematyki w życiu codziennym.
Koło czytelnicze – tutaj dzieci z klas młodszych poszerzają wiedzę o świecie i doskonalą umiejętność czytania.
Matematyka od kuchni – to z kolei zajęci dedykowane uczniom starszym, a dokładniej siódmoklasistom. Te dodatkowe zajęcia z matematyki będą odbywają się poza salą lekcyjną, m. in. w kuchni, stołówce, serowarni, w sklepie, wszędzie tam, gdzie można przeprowadzić pomiary i obliczenia. Najważniejszym celem jest aktywizacja uczniów, rozwijanie postawy intelektualnej, wyrażającej się w twórczym, logicznym i krytycznym myśleniu, samodzielnym pokonywaniu trudności i przygotowaniu uczniów do wykorzystywania matematyki w życiu codziennym, a jednocześnie spotkania te stanowi platformę służącą propagowaniu zasad zdrowego odżywiania.
Prawidłowa postawa ciała – to zajęcia stawiające na wzmacnianie, rozciągnie i rolowanie mięśni ciała poprzez udział w grach sportowych i zabawach ruchowych, które wiodą do utrzymania prawidłowej postawy ciała. Propagujemy tu aktywność ruchową oraz zachęcamy do uprawiania sportu.
Dodatkowe zajęcia sportowe – propagujemy tu zdrowy styl życia poprzez aktywizowanie uczestników do spędzania czasu na sportowo.
Alfabet na kolorowo – to z kolei zajęcia łączące twórczą pracę artystyczną z utrwalaniem poznanych liter; dedykujemy je pierwszoklasistom.
Podróż dookoła świata – to zajęcia dla uczniów klas młodszych, których celem jest przybliżenie dzieciom charakterystycznych cech każdego kontynentu, w tym fauny i flory, a przede wszystkim przybliżenie portretów żyjących tam ludzi, ich zwyczajów, kultury, odżywiania i dziecięcych zabaw. Zajęcia mają za zadanie propagowanie postawy tolerancji dla odmienności innych ludzi i kultur, postawy otwartości, a także rozbudzanie dziecięcego zainteresowania światem, jako uniwersum społeczno-kulturowym.
Z polityką za pan brat – to spotkania dedykowane siódmoklasistom, którzy w dyskusjach chcą zgłębiać wiedzę na tematy społeczne oraz ustrojowe Polski i Europy.
Koło literackie – to zajęcia dla uczniów klas młodszych, podczas których zgłębiać będą oni sztukę pisania.
Muzyczne zajęcia rozwijające – to sposób na rozbudzanie kreatywności poprzez muzyczne spotkania.
Przyroda w matematyce i ortografii – to z kolei ciekawe połączenie dwóch, na pierwszy rzut oka, odległych dziedzin, które łączy świat przyrody. Tutaj młodsi uczniowie poprzez zabawę nie tylko zdobywają wiedzę o otaczającym świecie natury, ale także ćwiczą także czytanie, liczenie i poprwane pisanie.
Młodzi Programiści – tu rozwijamy umiejętności logicznego myślenia, kształtujemy wyobraźnię przestrzenną i wchodzimy w cyfrowy świat i jego nowoczesne technologie.
Jestem częścią przyrody – to zajęcia dla trzecioklasistów w ramach koła przyrodniczego.
Zajęcia rozwijające umysł i ciało – są zajęciami sportowymi dla chętnych drugoklasistów.
Zajęcia teatralne – tutaj uczniowie klas piątych uczą się dykcji i sztuki recytacji.