E-dziennik

Kalendarz

Kontakt

Laboratoria Przyszłości

Informujemy, że nasza szkoła przystąpiła do programu Laboratoria Przyszłości. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Celem programu jest wsparcie szkół w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
W ramach Laboratoriów Przyszłości został zakupiony nowoczesny sprzęt wraz z akcesoriami, który ułatwi naszym uczniom naukę poprzez eksperymentowanie, zdobywając w ten sposób praktyczne umiejętności.
Sprzęt ten uatrakcyjni lekcje w naszej szkole i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności uczniów.

Informacje na temat realizacji tego projektu będą umieszczane na stronie internetowej naszej szkoły oraz na szkolnym FB.

Szczegółowe informacje o projekcie – TUTAJ

Działania – rok szkolny 2023/24

Tegoroczny wrzesień z Laboratoriami Przyszłości rozpoczęły przedszkolaki – w ich małych rękach klocki CLICS układały się w znaki numerów specjalnych, pojazdy i zwierzęta – było mądrze i twórczo – TUTAJ.

Laboratoryjny październik zaczął się pod znakiem fotografii – aparat uwiecznił koncert dla uczniów klas młodszych – TUTAJ, wizytę przedszkolaków w strażackim centrum Ognik – TUTAJ oraz Gminne Mistrzostwa Szkół Podstawowych w udzielaniu pierwszej pomocy –TUTAJ. A w drugiej połowie miesiąca zapachniało pysznym kompotem – to zerówka obchodziła Światowy Dzień Owoców i Warzyw i dzięki płycie grzewczej oraz laboratoryjnym kuchennym akcesoriom (fartuszki, deski, miski, łyżki) przygotowała smakowity napój – TUTAJ. Uruchomiliśmy także piec konwekcyjny, lodówkę i wiele narzędzi, gdy siódmoklasiści tłumnie wypełnili szkolną kuchnię podczas zajęć innowacyjnych Matematyka od kuchni – TUTAJ. Także czwartoklasiści skorzystali z laboratoryjnych sprzętów gastronomicznych (blender z akcesoriami, deski, noże, obieraczki, miski, łopatki) i praktykowali zdrowe odżywianie oraz rozwijali zdolności manualne – TUTAJ.

Laboratoryjny listopad rozpoczęli czwartoklasiści, którzy dzięki klockom CLIKS, utrwalali wiadomości o potęgach – TUTAJ. Natomiast siódmoklasiści podczas zajęć innowacyjnych „Matematyka od kuchni” wykorzystali laboratoryjny sprzęt kuchenny (blender z akcesoriami, płyta wolnostojąca, lodówka, piec konwekcyjny, waga kuchenna, zestaw garnków, miski, formy na muffiny, zestaw akcesoriów kuchennych – ubijaczki, łopatki) i upiekli babeczki – TUTAJ.

Grudzień rozpoczęliśmy muzycznie – a chwile relaksu z instrumentem uwiecznił laboratoryjny aparat fotograficzny – TUTAJ. U nas szybko zapachniało świętami, gdy przedszkolaki zaczęły suszyć owoce, które przygotowały dzięki laboratoryjnym miskom, deskom i nożom – TUTAJ. Kuchenne akcesoria (lodówka, piec konwekcyjny, czajnik elektryczny, miski, stolnice, wałki) wykorzystali także siódmoklasiści piekąc na zajęciach dodatkowych matematycznie obliczone pierniki – TUTAJ. W ich ślady poszły dzieci z klas drugich oraz piątoklasiści, którzy także sięgnęli po laboratoryjne sprzęty kuchenne i… znowu zapachniało świętami 🙂 TUTAJ i TUTAJ. Po kulinarnych szaleństwach przyszedł czas na tradycyjne kolędowanie – świąteczne chwile utrwalił, jak zawsze niezawodny, laboratoryjny aparat, kamera oraz program do tworzenia filmów – TUTAJ, TUTAJ, TUTAJ i jeszcze TUTAJ. Kuchenne akcesoria (płyta grzewcza, nóż, garnek, czajnik) okazały się niezastąpione, gdy przyszedł czas na klasowe spotkania wigilijne – TUTAJ i TUTAJ.

Styczeń rozpoczął się zdrowo, bo sałatkowo! To siódmoklasiści, wykorzystując akcesoria kuchenne (miski, deski do krojenia, noże i obieraczki, lodówka, czajnik elektryczny) przygotowali lekki posiłek obliczając kaloryczność potraw oraz BMI – TUTAJ. Skoro miesiąc rozpoczął się tak „zdrowo” to drużyny złożone z dziewcząt i chłopców klas piątych i szóstych zawalczyły o srebro i złoto – a wszystko uwiecznił niezastąpiony laboratoryjny aparat – TUTAJ.

Kuchenne sprzęty ruszyły do akcji wraz z zajęciami siódmoklasistów i laboratoryjny luty rozpoczęliśmy od kuchni wykorzystując płytę indukcyjną, piec konwekcyjny, lodówkę, blender z akcesoriami, opiekacze z wymiennymi wkładami, zestawy kuchenne, garnki, miski, deski, obieraczki, noże. Zdrowe przekąski smakowały wszystkim – TUTAJ.

Marzec rozpoczęliśmy z obiektywem, który utrwalił przedszkolny Dzień Pierwszej Pomocy – TUTAJ. A później, tradycyjnie już, udaliśmy się do kuchni – tam siódmoklasiści podczas zajęć matematyki od kuchni z pomocą lodówki, płyty indukcyjnej, blendera z akcesoriami, misek, zestawów akcesoriów kuchennych, desek i noży przygotowali deser dla królowej Ludolfiny – tak świętowaliśmy Światowy Dzień Liczby Pi – TUTAJ.

Z kolei kwiecień rozpoczął się fotograficznie – aparat laboratoryjny uwiecznił matematyczne zmagania siódmoklasistów w Escape Room – TUTAJ. W połowie miesiąca siódmoklasiści znów sięgnęli po laboratoryjny sprzęt – tym razem uruchomili blendery z akcesoriami, deski, noże i lodówkę – i przygotowali „matematyczne” koktajle – TUTAJ. A chwilę później, pod cyfrowym mikroskopem badali co skrywają w swoich skórkach owoce i warzywa – TUTAJ.

Działania – rok szkolny 2022/23

Wrzesień z Laboratoriami Przyszłości rozpoczęliśmy kulinarnie, gdy pierwszaki, przy użyciu sprzętów kuchennych, przygotowały śliwkowo-czekoladowe pyszności – zerknijcie na szkolny FB i krótką fotorelację – TUTAJ. Na tym się jednak nie skończyło nasze gastronomiczne szaleństwo – świetliczaki, wykorzystując kuchenne akcesoria, upiekły górę pachnących ciasteczek – zobaczcie TUTAJ. Jednakże Laboratoria Przyszłości mają wymiar nie tylko gastronomiczny 🙂 i to pokazali nam drugoklasiści, którzy z kolei, doskonalili zmysł techniczny – i wspólnie programowali trasy dla małych robotów – zabawa była przednia – zobaczcie sami TUTAJ, a później oddali się konstruowaniu budowli i pojazdów wykorzystując „laboratoryjne” klocki (TUTAJ). Natomiast chwile na świeżym powietrzu i szkolne świętowanie Dnia Chłopaka pomógł nam uwiecznić „laboratoryjny” aparat fotograficzny, który otrzymaliśmy 🙂 Zerknijcie koniecznie – TUTAJ. Aparat towarzyszył nam częściej – podczas wyborów trójki klasowej 7a oraz przerwy z grą Dixit, kiedy to uczniowie rozszyfrowując jej zasady pomagali sobie wzajemnie. Sprzęt pojechał także na wycieczkę z laureatami powiatowego konkursu Wiedzy o powiecie wrocławskim – a to wszystko możecie zobaczyć TUTAJ. Wrzesień z Laboratoriami Przyszłości zakończyliśmy na słodko – tym razem trzecioklasiści „projektowo” wysmażyli pyszne naleśniki (TUTAJ).

Październik z Laboratoriami Przyszłości rozpoczęliśmy od działań pierwszaków, którzy podążając za swymi kolegami z klasy drugiej, oddali się programowaniu – TUTAJ. Natomiast przedszkolaki przejęły kontrolę nad „laboratoryjnym” sprzętem kuchennym i…. w całej szkole zapachniało jabłkowymi przetworami – zobaczcie TUTAJ. Chwilę później akcesoria te trafiły do pierwszoklasistów – i znowu było pachnąco i pysznie, gdyż dzieci upiekły babeczki – TUTAJ. Trzecioklasiści też sięgnęli po sprzęt kuchenny – tym razem miksowali pyszne koktajle – TUTAJ. Natomiast klocki konstrukcyjne Laboratoriów Przyszłości w ciekawy sposób wykorzystali czwartoklasiści – otóż w oczekiwaniu na oddanie nowego budynku szkoły, podczas godziny wychowawczej, postanowili nieco przyspieszyć budowę i … stworzyli w skali pomniejszającej dwa budynki – pomysłów było wiele – zobaczcie TUTAJ.

Listopadowe działania z Laboratoriami rozpoczęli piątoklasiści, którzy korzystając z klocków konstrukcyjnych doskonalili umiejętności społeczne, współpracy i współdziałania przy okazji rozwijając kreatywność 🙂 a wszystko to utrwalił „laboratoryjny” aparat fotograficzny – TUTAJ. Z kolei szóstoklasiści znaleźli doskonały sposób na jesienną chandrę – chwila relaksu z ciepłą herbatą zaparzoną dzięki „laboratoryjnemu” czajnikowi – TUTAJ. Sprzęt ten bardzo się ostatnio przydał – także uczniowie klas ósmych przygotowali herbatę – tym razem na sposób angielski 🙂 – TUTAJ. Natomiast piątoklasiści postanowili wzmocnić swą odporność witaminową bombą, czyli owocowo-jogurtowym koktajlem, który przyrządzili wykorzystując „laboratoryjny” blender – TUTAJ. Pod koniec miesiąca odwiedzili naszą szkołę Edukatorzy Mobilnych Laboratoriów Przyszłości, którzy podczas warsztatów z czwartoklasistami, przez dwie godziny odkrywali tajniki druku 3D, multimediów i sztucznej inteligencji – padło wiele ciekawych pytań i mądrych odpowiedzi – zobaczcie koniecznie TUTAJ. A więcej informacji na temat Mobilnych Laboratoriów Przyszłości można znaleźć TUTAJ. Zauważyliśmy, że im chłodniej za oknem, tym cieplej u nasz w szkole – a gorąco zrobiło się na lekcjach w-f, gdy z wsparciem przyszło nagłośnienie od Laboratoriów – zobaczcie TUTAJ. Rozgrzać się można było także z piątoklasistami podczas pysznego śniadania z laboratoryjnym tosterem i tostami w rolach głównych – TUTAJ.

Grudzień zaczęliśmy z pompą – multimedialny sprzęt laboratoryjny towarzyszył nam podczas uroczystego otwarcia nowego budynku szkoły – TUTAJ. A później zrobiło się świątecznie – przedszkolaki, wykorzystując laboratoryjny sprzęt, przygotowały pachnące choinkowe ozdoby – TUTAJ. Na tym nie skończyły się świąteczne przygotowania z Laboratoriami – tuż przed przerwą świąteczną do akcji „wkroczył” czajnik, który zaparzył aromatyczną herbatę na spotkaniu wigilijnym piątoklasistów – TUTAJ. Grudzień był zdecydowanie multimedialnym miesiącem – w ostatni dzień nauki starego roku zrobiło się bajkowo na wycieczce czwartoklasistów, a chwile w Zamku Książ uwiecznił nasz laboratoryjny aparat 🙂 (TUTAJ).

Styczeń zaczęliśmy na sportowo – nagłośnienie laboratoryjne wsparło sędziów podczas Gminnych rozgrywek mini piłki koszykowej, które odbywały się w naszej szkole – TUTAJ. Tymczasem piątoklasiści na zajęciach rozwijających kreatywność, wykorzystując laboratoryjne Gogle Wirtualnej Rzeczywistości, doskonalili umiejętność myślenia przestrzennego – wrażenia były wprost nieziemskie 🙂 (TUTAJ), chwilę po nich po gogle sięgnęli także uczniowie klasy szóstej – TUTAJ. Styczeń to miesiąc babci i dziadka – wszyscy o nich pamiętamy, a dzięki kamerze Laboratoriów nasi uczniowie przygotowali dla swych bliskich taki oto muzyczny upominek – TUTAJ. Z kolei szóstoklasiści dzieląc się zainteresowaniami, wykorzystali laboratoryjny czajnik i wzbogacili chińszczyzną swoją lekcję kulturową o Dalekim Wschodzie – TUTAJ. „Laboratoryjnie” zrobiło sią także w naszej szkolnej świetlicy – dzieci, wykorzystując klocki Laboratorium Przyszłości – tworzyły własne i zespołowe konstrukcje – TUTAJ, a także zgłębiały świat programowania, używając robota edukacyjnego Dash – TUTAJ. To jeszcze nie koniec naszych działań: laboratoryjne nagłośnienie i aparat fotograficzny znowu wkroczyły do akcji i wspomogły organizatorów WOŚP, która w tym roku zagrała w naszej szkole – TUTAJ.

Luty to drugi z kolei miesiąc, który przyniósł międzyszkolne rozgrywki sportowe – sprzęt nagłaśniający Laboratoria Przyszłości towarzyszył tej imprezie – TUTAJ. Natomiast laboratoryjny aparat fotograficzny uwiecznił bal karnawałowy klas czwartych i piątych – TUTAJ. Zakończenie miesiąca przyniosło sesję fotograficzną naszych zDolnych uczniów, którzy wykorzystali nie tylko aparat fotograficzny, ale i zestaw do mocowania tła oraz tło green screen, a szczegóły TUTAJ.

Nasz laboratoryjny marzec rozpoczął się od zgłębiania kolejnych tajemnic programowania – pierwszoklasiści pracowali z Ozobotami – TUTAJ. Uruchomiliśmy także drukarkę 3D, która zapewniła zajęcia pełne emocji! – TUTAJ i TUTAJ. Ten miesiąc zdecydowanie stoi pod znakiem kreatywności – do twórczych działań dołączyli szóstoklasiści, którzy rozwijając wyobraźnię przestrzenną, dokumentowali swą pracę laboratoryjnym aparatem – TUTAJ i TUTAJ. Ale jak wszyscy wiemy, żeby umysły dobrze pracowały, należy je odpowiednio odżywić – a na tym polu trzecioklasiści w marcu wiodą prym – dzięki laboratoryjnym sprzętom kuchennym przygotowali pyszne spaghetti! – TUTAJ. Tymczasem laboratoryjny aparat fotograficzny uwiecznił bardzo ciekawą lekcję – w dniu wiosny uczniowie przebrali się za ważnych matematycznych odkrywców i prezentowali ich dokonania- TUTAJ. Jednak nie samą nauką uczeń żyje 😉 – drugoklasiści wykorzystali laboratoryjny sprzęt kuchenny i przygotowali na śniadanie pyszne tosty – TUTAJ. Natomiast piątoklasiści, wykorzystując klocki Clicks, rozwijali wyobraźnię przestrzenną i zmysł architektoniczny – TUTAJ.

Kwiecień przywitał nas pysznymi koktajlami warzywno-owocowymi w wykonaniu drugoklasistów – z taką dawką witamin, święta zapowiadają się bardzo zdrowo 🙂 – TUTAJ. I bardzo wesoło, a to dzięki naszym uczniom, którzy wykorzystując aparat, kamerę i program to tworzenia filmów, przygotowali wiosenno-świąteczną piosenkę – TUTAJ. Aparat fotograficzny i kamera, a także statyw, zielone tło i zestaw do mocowania nie próżnują 😉 – dzięki nim II szkolne zawody w układaniu kostki Rubika „otrzymały” odpowiednią multimedialną dokumentację – TUTAJ. Aparat towarzyszył nam również podczas uroczystych akademii z okazji majowych świąt – zobaczcie jak było pięknie i patriotycznie – TUTAJ.

A po świętach, znowu ostro zabraliśmy się do pracy – maj przyniósł bardzo ciekawą lekcję z absolwentem naszej szkoły, który uczył młodszych kolegów i koleżanki programowania mBota2 – TUTAJ. Ciekawość świata rozbudzali natomiast piątoklasiści zwiedzając Ziemię Kłodzką wraz z laboratoryjnym aparatem – TUTAJ. Tymczasem ponownie ruszyła nasza laboratoryjna drukarka 3D – TUTAJ – i wydrukowała koniczynki szczęścia dla naszych ósmoklasistów – TUTAJ. Maj okazał się bardzo „pracowity” także dla kamery, którą zarejestrowaliśmy wyśpiewany prezent dla mam – TUTAJ oraz trud życia uczniowskiego w teledysku klasy szóstej. Z kolei aparat towarzyszył ósmoklasistom podczas wizyty u strażaków – TUTAJ oraz przedszkolakom podczas warsztatów roślinnych – TUTAJ.

Czerwiec stoi pod znakiem aparatu, uwiecznił już wycieczkę najmłodszych uczniów, którzy poszukiwali krasnali – TUTAJ oraz kamery (TUTAJ), dzięki którym utrwaliliśmy artystycznie uczczony Dzień Patrona naszej szkoły (TUTAJ), a także pokaz pierwszej pomocy (TUTAJ). Nie zapomnieliśmy i o gastronomicznej stronie życia – w Dzień Dziecka zapachniało pysznymi tostami – TUTAJ i pizzą, którą wypiekały pierwszaki – TUTAJ. A chwilkę później szóstoklasiści ze smakiem zakończyli dodatkowe zajęcia z matematyki wykorzystując piec konwekcyjny, blender i akcesoria kuchenne – TUTAJ. W ich ślad poszli piątoklasiści i w piecu wypiekali pizzę – TUTAJ – którym to przysmakiem zakończyliśmy tegoroczną pracę ze sprzętem laboratoryjnym – dziękujemy :).

Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Radwanicach
Facebook
Skip to content